EKTE VENNSKAP

Reklame | CHOSEN.NO

SØSKE VENNSKAP
#OLIVERFJALSETT#PERNILLEFJALSETT

 

Har du tenkt på hva ekte venner er?Omgangsvenner?bekjente ?venner som kun bryr seg i kriser ?Eller venner pga status?

Jeg har gjort med opp en mening om dette temaet, venner  er noe av det viktigste for meg bortsett fra min familie.

EKTE VENNER

Ekte venner for meg, det er de som er der uansett.En ekte venn er den som er venn med deg for den du er, en ekte venn skal oppmuntre deg til å være den beste versjonen av deg selv. En ekte venn er i tillegg ærlig, og sier ifra om han /hun mener du har sagt noe galt eller gjort noe galt. En ekte venn skal kunne utfordre deg, men samtidig være støttende. En ekte venn er lojal, baksnakker ikke og holder ikke på hemmeligheter.

OMGANGSVENNER

Omgangsvenner er  de man treffer i sosiale lag, de man ikke deler noe med, kun det overfladiske, man treffer de i selskap, man har det hyggelig, men men kan aldri, som regel stole på at de holder på hemmeligheter om noe blir fortalt. MEN hyggelig å treffes noen ganger i året.

BEKJENTE

Bekjente det er dem som man vet hvem er, som mange vet hvem er, de man treffer på butikken, hilser på ,men ikke noe videre utover det.

VENNER  SOM KUN BRYR SEG I KRISER

Venner  som kun bryr seg når en krise oppstår, feks ved sykdom, skilsmisse, død. Det er heller ikke nødvendigvis negativt, mange bryr seg om slike ting, og det trenger man. Når man aldri hører noe ellers fra dem, kan det virke litt mot sin hensikt. Man skal tenke litt over det når man henvender seg til folk, når man er i sorg kan det være veldig vanskelig når alle  stopper en på gata og spør “hvordan går det med deg ” ? Det er nok godt ment, men det kan bli for mye av det gode. Det kan være bedre med ett lite nikk, som at jeg tenker på deg, vet hva du går igjennom.

Etter mamman min døde, var det veldig mange som henvendte seg , og det var rørende, men når man da får høre dems historie på hvordan de taklet sorgen da de opplevde lignende, det var veldig tungt , jeg maktet ikke å høre om andres sorg da, det eneste jeg klarte å fokusere på var min egen sorg, og det var nok.Tror mange rett og slett har for lite selvinnsikt på slike ting. Jeg har selv lært masse etter min mors bortgang, hvordan jeg møter mennesker med sorg. Så klart det er enda en stor sorg og savn etter mamma, men tror jeg har fått litt mere visdom .

VENNER PGA STATUS

Venner pga staus er ikke ekte venner, venner som kun bryr seg om hva du kan eller hva du eier.I min verden har jeg faktisk kjent litt på det.Er du i samme rom som noen som har litt høyere status enn  deg, litt mere kjent , eller litt mere penger. De er de folk vil snakke med, de er så interessante, og absolutt, det kan de være. Men de  er ikke mere verdt av den grunn. Av en eller annen grunn er det liksom mere status å si at man er advokat eller lege enn vaskehjelp. Jeg personlig er veldig opptatt av yrket lege, men det er fordi jeg er opptatt av faget, ikke menneskene.Det fins bra mennesker overalt, men noen yrker er kanskje mere spennende enn andre.- Bare ikke vær så opptatt av det, men mennesket.


#[email protected]

MINE VENNER ER VALGT ….

Hvordan velger man ut venner? Jeg tror det mange ganger er ren tilfeldighet, men det skal klaffe, man burde  interessere seg for noe av de samme tingene. Men jeg tror ikke man kan gå å lete etter venner, de er bare der. Man kjenner fort at man er hjertevenner. Men man kan velge venner, man kan bestemme seg for å være venner, så vokser man som gode venner igjennom tillit og kjærlighet.

jeg er veldig heldig, jeg har mange gode venner, mannen min er min aller beste venn, og jeg kan stolt si at barna mine også er mine nærmeste venner, vi deler alt, jeg vet jo at barna ikke deler absolutt alt med oss, men vi er åpne om mye, og det  gjør oss sterk som familie og venner.

jeg har noen nydelige venner som jeg kan være helt meg selv med, de tar meg som jeg  er, og jeg tar dem som dem er. Gjennom tiden så har jeg også mistet noen venner, det er veldig vondt, for det er ikke nødvendigvis noen konflikter, men  det må jeg bare godta, jeg kan ikke ta andres avgjørelser. -Sånn er livet!

vi mennesker  vil alltid komme opp i situasjoner som man kanskje ikke hadde ønsket, men for min del er det viktig å vise godhet og kjærlighet uansett. Man kan jo oppleve å bli snudd ryggen til, men ikke gi opp, vis kjærlighet, det kommer man langt med. Om man viser bitterhet og sinne så vil man aldri få det bedre. Om vi  ikke klarer å holde fred med våre nærmeste, hvordan vil da verden se ut?

Vær ett forbilde og vær deg selv, det er det aller beste.. 

HA EN GOD DAG!

ELLA

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg