Jeg er i risikogruppen


I starten tenkte jeg ikke så mye over at jeg er i risikogruppen – og tror kanskje at jeg ikke er så utsatt.

Men klart at jeg sveiper innom tanken.

Jeg tar de forhåndsregler som er, og jeg har nok vært og er litt hysterisk ifht ungene , så det ligger nok i underbevisstheten min hele tiden.

Bare noen i nærheten nyser eller sier de har vondt i hodet, så skvetter jeg til..

Jeg får med meg Pressekonferansene, men unngår mest mulig nyheter. Det er viktig å være oppdatert i disse dager, og følge rådene til myndighetene ..

Risikogruppen  er:

  • Eldre personer over 65 år.
  • Voksne personer med underliggende, kronisk sykdom som: hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk.
  • Personer som røyker har mulig også en høyere risiko for alvorlig koronavirus-sykdom (covid-19).

Råd til personer i risikogruppene:

  • Hold deg hjemme så mye som mulig
  • Fortsett med å ta medisiner og gjør kun endringer i samråd med egen lege.
  • Sørg for å ha nødvendige medisiner tilgjengelig.
  • Hold avstand til andre og unngå folkemengder
  • Begrens offentlig transport dersom det er mulig
  • Lag avtaler om hvem som kan hjelpe deg med nødvendige innkjøp
  • Unngå pass av mindre barn, fordi de ofte ikke har noen eller milde symptomer på covid-19 og kan smitte deg
  • Hvis den du bor med ikke føler seg frisk (spesielt hvis du mistenker covid-19), begrens samværet
  • Arbeidstakere i risikogrupper bør samtale med arbeidsgiver om mulighet for hjemmekontor og tilrettelegging for videokonferanser

(Kilde: FHI)

Så mitt budskap til deg som også er i risiko gruppen, ta det alvorlig ..

Kos deg så godt du kan, men hold avstand ♥️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg