PSYKISK HELSE

@pernillefjalsett

Det er normalt å være trist fra tid til annen, men når du er deprimert, varer det lave stemningsleiet mye lenger og påvirker søvn, relasjoner til andre, jobb og appetitt. En depresjon er sjelden noe du med letthet kommer deg ut av, og mange trenger profesjonell hjelp.

Hovedsymptomene er:

  • Tristhet mesteparten av tiden
  • Nedsatt interesse for ting du vanligvis liker
  • Søvnvansker (sover for mye eller for lite)
  • Manglende matlyst eller økt appetitt
  • Lite energi
  • Lav selvfølelse eller grunnløs skyldfølelse
  • Veldig rastløs eller at alt går sakte
  • Vansker med å tenke og konsentrere seg
  • Selvmordstanker

Grunnen til at jeg vil belyse dette temaet er at jeg er veldig opptatt av mennesker rundt meg, og syntes det er vondt å se på at mange ikke får hjelp fort nok . Mange som sliter med disse  symptomene de klarer godt å skjule det for de rundt  seg. Og  for noen er dette enda tabu området. Det er mye enklere å ha en tydelig sykdom som brukket  hånd eller en kreft diagnose. Det er også lettere å gå til legen å vise en ødelagt arm, men å brette ut livet sitt, det  er veldig tungt og slitsomt. Har du en god lege så kan du få veldig god hjelp av fastlegen, det er lange køer til psykolog og  psykiatere, derfor er det viktig å finne  alternativer, ellers kan det  faktisk være for sent for noen.

Jeg har selv kjent på depresjon , men merk deg, kun kjent på , så jeg kan ikke dele så mye om mitt liv. Jeg har endel kjennskap til det igjennom jobb, derfor tør jeg også skrive om det .

Om du  sitter  hjemme nå og tenker  at jeg ikke burde  skrive om dette, så er det helt greit, men jeg tror jeg kan gi noen tips, tips til en bedre hverdag, dagene og nettene kan jo bli lange. 

  • Ha ett mål pr dag, ikke tenk så stort  som vanlig, bare  en så enkel ting som å gå en tur. Det kan være deilig og oppfriskende å gå en tur, da får man luftet topplokket. 
  • Vær nøye med deg selv, selvom det koster litt ekstra, det er lett å forfalle, særlig når man føler at det ikke er så nøye. En god  dusj med noen deilige såper  er alltid oppkvikkende .
  • Lag deg en god lunsj, tenn lys på bordet-  I lyset er det håp , og det luner .
  • Ikke ha på tvn hele dagen, ta heller på radioen med hyggelig musikk eller ( Spotify),da slipper du  negative nyheter. TVn hører kvelden til, ikke velg  program som irriterer deg eller gjør deg trist. 
  • Inviter en venn på lunsj, enten hjemme eller på kafe. Det gjør dagen hyggelig, og krever ikke så  mye, særlig ikke om dere treffes ute.
  • Unn deg noe nytt, noe klær, sminke, eller noe koselig pynt til å pynte opp med. Selvom det føles uviktig så er det en positiv ting, og det tar bort fokus på det negative.
  • Unngå å vær for mye alene, om man orker ta en telefon til en venn eller en i familien om man er aleine, det er  godt å høre en annens stemme, det gjør man ikke om man kun sender sms ..
  • Prøv å lag deg en fristende middag, gjerne med farger, det smaker bedre og det er finere å se på.
  • En god bok er også bra, om du liker å lese..Ellers kan man laste inn podkaster    
  • Om natten kan de mørke tankene komme, men da tror jeg det er bedre å lytte til en podcast eller beroligende musikk.Stå heller opp enn å ligge for lenge å vri seg ..så kan man heller legge seg igjen etter 20 min ca, drikk en kopp te feks.

    Men om du ikke makter noe av dette, så må du få skikkelig hjelp, tenker du mørke tanker, så må du si det til din lege, det fins akutthjelp.

DU SKAL IKKE GÅ ALENE MED  MØRKE TANKER. DET ER VIKTIG Å FORSTÅ ..

Hvordan kan vi hjelpe vi som står rundt, jeg tror den beste måten man kan hjelpe på som venner  er å være der og å lytte.Det  er viktig å sette av tid  til venner  som lider  av denne  sykdommen, ett plaster hjelper ikke..Og helt klart  er det tyngre når man nærmer seg høytider. Julen kan være den værste for folk som sliter psykisk..VÆR EN VENN – TENN ETT LYS

kjærlig hilsen

Ella


0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg