selvmordstatistikken øker hvert år

Bilde fra @vg

Selvmordsraten i Norge øker år etter år. Helseminister Bent Høie (H) sier til VG at han er fortvilet og kjenner på et ansvar for ikke å ha lyktes med å snu utviklingen.

Jeg mener bestemt at dette er noe av det vi vanlige mennesker kan bidra med i samfunnet, @Bent Høye skal da ikke føle skyld alene.

I 2018 tok 674 mennesker sitt eget liv i Norge. Det tilsvarer nesten to mennesker hver dag. Nesten 13 mennesker per uke. Det er mange i Lille Norge, velstående Norge. Den siste tiden har dette vært veldig aktuelt, og jeg gir meg ikke med å skrive om å bry seg.

Ofte tenker man kanskje at, det er jo ikke min sak, kjenner ikke den personen så godt, sikkert andre som gjør det, men kanskje det ikke er slik, kanskje DU er den som skal bry deg, deg som skal sette av noen timer i uka til å snakke med vedkommende.

Dere som har fulgt meg litt her på bloggen, dere har begynne å kjenne meg litt. Dere vet  at jeg snakker rett ut, at jeg ikke sparer på noe, og at jeg absolutt ikke går rundt grøten. Å gå rundt gråten tror jeg ofte kan bli verre i en slik situasjon. Spør rett ut, hvorfor tenker du på å ta livet? Er det det beste for deg ? KLARER DU IKKE MERE? 

Etter min erfaring så tror jeg direkte spørsmål kan hjelpe, og når dem hører ordet SELVMORD, hører det om og om igjen, da begynner det å gjøre vondt, ordet MORD er jo grusomt-

Ta livet av seg selv det høres ikke bra ut

Samtidig om personen har planer og tenkt veldig på hvordan, så er det ikke sikkert vi kommer noen vei .Det gjelder å fange opp slike personer før de er kommet så langt

Å fange opp dem, det er ikke lett,  tror f eks fastleger ofte ikke klarer det, grunnen er at de har kun 20 mine max inne hos legen, og det er ingen som blir kjent på 20 min. I 20 min kan man skjule det meste. 

Det er her vi kommer inn, vi som medmennesker, vi som kjenner dem, kanskje det er den nærmeste familie, kanskje en nær venn, venninne. Noen ganger klare vi ikke å fange de, det ser man på tallene.Det eneste jeg tror vi kan gjøre er å bry seg litt ekstra, litt mere enn vanlig, det er mere psykiske problemer nå også, så VI  har ett ansvar.. 

bilde fra @adressa.no

Maud Angelica har rett.Det er hjelp å få. Det er ekstremt viktig budskap, men vi må lære oss litt om psykisk helse alle og en hver 

Trenger du noen å snakke med?

 

Mental Helse kan nås på 116 123. Kirkens SOS kan nås på 22 40 00 40. Røde Kors kan nås på 800 33 321. Samme telefonnummer går til Kors på halsen, Røde Kors’ nettside for deg under 18 år. Rådet for psykisk helse har laget denne oversikten over hjelpetelefoner og nettsteder.

 BRY DEG ENDA MERE

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg