Ufør kan føles som en skam

Reklame | https://www.jordbarpikene.no/


Jeg kjenner av og til på at folk ser ned på meg fordi jeg er ufør og er avhengig av staten.


Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg vært i full jobb, jeg stortrives i min jobb, så for meg var det veldig tungt å gå fra arbeidslivet til ufør.

Men når jeg har disse dagene med  anfallene, så er jeg evig takknemlig for at jeg er ufør.Å slippe å ringe til arbeidsplassen om morningen å  melde meg syk.

Bare det er deilig å slippe.              Den konstante dårlige samvittigheten for de andre på jobben, det var ikke veldig greit.

Det er endel som har fordommer, de sier, du er jo ufør, du ser ikke veldig syk ut?

Av og til ser jeg kanskje piggere ut enn andre, grunnen er at jeg steller meg og prøver å holde meg så Fresh som mulig. Er det også feil? Nei vet du, jeg kunne valgt å sitte hjemme på sofaen min og vissne, men da hadde jeg nok blitt enda dårligere.

Jeg kan selvfølgelig kjenne på det når alle snakker om jobben sin, ut med jobben sin osv. Men samtidig så vet jeg at jeg har ett bedre liv nå, nå kan jeg bruke tiden som jeg vil.

I dag f.eks så velger jeg å gå ut på kafé for å skrive blogg- der ser jeg mennesker, så prøver jeg å sette meg inn i de forskjellige menneskene sine liv- ganske spennende.

Jordbærpikene

For meg er det sunt å få litt slike påfyll, ikke bare henge med meg selv.

Det er ingen skam for meg å være ufør – men jeg gjør meg noen tanker rundt det.

Så tenker jeg det også er bra om andre også tenker litt, det er en grunn og en sykdom bak. Det betyr ikke at man ikke kan nyte livet- og faktisk være fornøyd med det. 😊

God fredag til deg💕

6 kommentarer
    1. Nei sånt skal man ikke skamme seg over. Dem som velger å dømme, skjønner ikke at dette ikke er noe vi har valgt selv.
      Jeg har ufør søknad til behandling nå, og den dagen den forhåpentlig blir innvilget, så skal det feires. For jeg har kjempet lenge nok nå. Jeg ser også frisk og rask ut de dagene folk ser meg. De dagene folk ikke ser meg, så er jeg mest sannsynlig sengeliggende eller i alle fall hjemmeværende. Men når jeg skal ut, velger jeg å stelle meg og se fresh ut. Det er fordi jeg selv ønsker det, og fordi det gir meg en bedre følelse når jeg møter meg selv i speilet.
      Livet skal leves selv om man ikke er arbeidsfør 🙂
      God helg ♥

    2. Kjempebra blogginnlegg!

      Jeg skjønner godt hva du mener, for jeg er selv uføretrygdet. Takk og lov har aldri noen av familie og venner sagt noe negativt om det at jeg er uføretrygdet. Har hørt fra andre som er uføretrygdet at de har fått negative kommentarer fra folk om at de ikke ser syke ut.

      Min saksbehandler sa til meg da jeg fikk innvilget uføretrygd at hun var ikke i tvil om at jeg kom til å sette meg ned og synes synd på meg selv siden jeg har mange interesser som jeg holdt/holder på med. De ønsker at folk som blir uføretrygdet skal ha et liv med interessene sine, for det er viktig selv om man har skjulte sykdommer.

      Jeg kjenner jeg blir sint når folk sier at folk med skjulte sykdommer ser frisk ut! De som sier det vet ikke hva de prater om, for de har ikke kjent på kroppen å ha en kronisk skjult sykdom som gjør at dagene går opp og ned med smertr.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg